I Jørpeland barnehage har vi flere tospråklige barn, og mange forskjellige land er representert.
Som alle andre barn vil de fleste tospråklige si sine første ord når de er rundt et år, og ved toårsalderen kan de fleste sette sammen to ord til en setning. De har den samme utviklingen som man ser hos barn som kun lærer et språk.
Det er ikke uvanlig at tospråklige barn blander grammatikken eller blander ord fra begge språkene. Noen grunner til dette kan være at de ikke enda har klart å skille mellom de ulike språkene eller at de savner ord på det ene eller andre språket. Barnet bruker sin totale språkkompetanse!
Myter om tospråklige barn
- Å lære to språk fører til problemer med barnets språkutvikling.
Feil. Tospråklige barn utvikler språk på samme måte som andre barn.
-
Å blande språk er et tegn på forvirring.
Feil. Barna lærer tidlig å skille mellom språkene, og de har kontroll på hvem de skal snakke hvilket språk til. Å blande språkene er en naturlig del av språkutviklingene deres, og starter allerede ved «bable-stadiet» på småbarnsavdeling.
-
Tospråklighet gjør det vanskeligere for barn med språkvansker.
Feil. All forskning viser at det å lære, og bruke to språk ikke påvirker språkvanskene negativt. Et barn med språkvansker vil sannsynligvis ha vansker på begge språk.
-
Tospråklige barn har et dårligere ordforråd.
Tja. Barnet vil kunne ha et dårligere ordforråd på det ene språket, men når begge språkene testes er det samlede ordforrådet vanligvis ikke mindre.
Fordeler med tospråklighet
- Flerspråklighet er nødvendig når man skal kommunisere
med mennesker med forskjellige språk
– Familie, venner, skole ….
- Mye tyder på at det kan gi kognitive fordeler å
vokse opp to- eller flerspråklig (Bialystok 1992, 2010)
– Vekslingen mellom to ulike språk trener opp viktige kognitive evner
(såkalte eksekutivfunksjoner) som gir flerspråklige barn et kognitivt
forsprang på enspråklige barn
Flerspråklighet og kulturelt mangfold er en ressurs for barnehagen, ikke et problem!
Vil dere lese mer om tospråklige barn, ta en kikk på dette:
Tidlig flerspråklighet: Muligheter og utfordringer for barnehagen
Å lære to språk