Språk
Vi har språk som et av tre satsingsområder i barnehagen. Språket er et kommunikasjonsmiddel, et redskap for tenkning, og et uttrykk for egne tanker og følelser. I samhandling mellom barn er det viktig å bli forstått og få mulighet til å uttrykke seg.
Målet for Jørpeland barnehage:
-
Barna opplever et rikt og variert språkmiljø i barnehagen, gjennom samtaler, høytlesing og varierte aktiviteter. Alle barna har en god språkutvikling ut fra der de er.
Slik jobber vi for å nå målene våre:
-
Voksne har kunnskap om språkutviklingen, slik at vi kan støtte barna der de er.
- Dele barna i grupper. Da får en tid og rom til å samtale med barna, stille åpne og undrende spørsmål.
- Legge vekt på å snakke seint og tydelig, repetere viktige beskjeder.
- Vi har Bravo hver dag.
- Språkløyper.
- Redusere støy. Voksne må være gode rollemodeller på dette. Snakke med rolig stemme, ikke rope.
-
Høytlesing. Vi vil prioritere tid og rom til å lese bøker med barna. Det er også et godt utgangspunkt for en god samtale rundt det en leser.
- Sette av god tid og bruke alle rutinesituasjoner til å språksette handlinger. Dvs. sette ord på det som skjer, det vi gjør, ser og opplever.
-
Felles opplevelser og erfaringer hvor barna får brukt alle sansene, se, ta på, lukte og smake og sette ord på det.
- Bruke mye sang og musikk, rim og regler i hverdagen.
- Vi bruker konkreter i samlinger.
-
Språkgrupper oppdelt etter hvor langt barna er kommet språklig.
- Vi kartlegger tospråklige ved behov, og sammen med en samtale med foreldrene får vi da et bilde av hvor langt barnet har kommet språklig.