Språkløyper, Være sammen og sosial kompetanse.
Språkløyper - språk og lekeaktiviteter.
Lek og samtaler rundt
bøker har stor verdi for språkutviklingen til barn, viser skandinavisk
barnehageforskning. For å lykkes i arbeidet med språket til barna er det
avgjøredne å implementere språk- og leseaktiviteter i hverdagen.
Vi startet opp
med en kompetansehevingspakke for å styrke barnehagen i sitt daglige arbeid med
språklæring til barna gjennom ulike leseaktiviteter i september 2016.
Et sentralt tiltak i Språkløyper er
Språkkommuner. Strand kommune er en av 55 kommuner i Norge som er tatt med som
en Språkkommune. Se informasjonsskriv om språkløyper og Strand som språkkommune oppe til høyre.
Lese mer: http://sprakloyper.uis.no/
Sosial kompetanse.
Dette året vil vi også ha fokus på sosial kompetanse, hvordan legge til rette for og utvikle gode
sosiale relasjoner i barnehagehverdagen?
Å
utvikle sosial kompetanse vil i praksis si å lære sosiale ferdigheter gjennom
konkrete hendelser i hverdagen.
I
barnehagen er mange barn samlet. Derfor gir den barna en unik mulighet til å
tilegne seg sosiale ferdigheter i samspill med andre barn. Vi har laget en sosial kompetanseplan med utgangspunkt i Kari Lamer sitt program for sosial kompetanseutvikling; Du og jeg og vi to!
Kompetanseområder vi har vektlagt:
- Empati og rolletaking
- Positive
sosiale holdninger og handlinger.
- Selvkontroll.
- Selvhevdelse.
- Lek,
glede og humor.
Se vedlagt plan for sosial kompetanse oppe til høyre.